Historische ontwikkeling

Eeneind is een reeds meer dan 700 jaar bestaand gehucht en bestond uit een verzameling van boerderijen op een kruispunt van verschillende karrensporen. De boerderijen stonden aan de akkers, op de overgang van het beekdal van de Dommel en het grotere heidegebied in het oosten. De akkers ten oosten van de boerderijen waren van vrij grote schaal en met een sterke begrenzing naar de lagere beekdal gronden. Precies op de grens tussen beekdal en akkers lag een pad in een opvallende kromming.

Opvallend is het ‘spinnenweb’ van paden, die velerlei driehoekige ruimtes omspannen. Een opvallende karakteristiek die nog steeds in het huidige stratenpatroon zichtbaar is.

De spoorweg heeft Eeneind al begin vorige eeuw in tweëen verdeeld. Ten zuiden van het spoor ontstond destijds bedrijvigheid en dit heeft zich door de jaren heen verder ontwikkeld.

Ten noorden van het spoor, langs de wegen, nam in de loop der tijd de bebouwing toe in de vorm van lintbebouwing. Het huidige stratenpatroon met smalle wegen en de aanwezigheid van de oude, typerende langgevelboerderijen op ruime kavels, laat nog altijd het authentieke beeld vanuit het verleden zien.

Het plangebied ligt op de oude akkercomplexen ten noorden van Eeneind. Met aan de westzijde het kleinschaligere en natte beekdal en aan de oostzijde de hoger gelegen heidegronden. De locatie is opgespannen tussen twee oude wegen. Mulakkers verbindt van oudsher Eeneind met het gehucht Opwetten, de Oude Dijk loopt oorspronkelijk van Eeneind naar Nuenen.

De aanleg van de A270, de snelweg tussen Eindhoven en Helmond, heeft ervoor gezorgd dat beide linten doorsneden werden en dat de verbinding naar het noorden toe is verbroken. De Oude Dijk loopt nu wel nog over in een fietsverbinding die via de Geldropsedijk naar Nuenen leidt.

Rond 1900 bestaat het plangebied grotendeels uit akkers. In de jaren ‘60 - ‘70 is een deel van die akkers in het plangebied en omgeving afgegraven (voor de aanleg van de A270) en is het perceel ingepland met populieren. De huidige zwemplas en visvijver ten oosten van het plangebied zijn ook ontstaan door de zandwinning voor de A270.

Huidige situatie

Eeneind ligt in een bijzonder dynamische omgeving en ingeklemd tussen de A270 in het noorden, de Dommel in het westen en de bossen met de recreatieplassen in het oosten. Het spoor doorsnijdt het dorp en verdeelt de kern grotendeels in het woongebied ten noorden en een grootschalig bedrijvengebied ten zuiden.

De Collse Hoefdijk is de gebiedsontsluitingsweg die het dorp verbindt met de kern Nuenen. De weg is met een op- en afrit aangesloten op de A270 en is daarmee van belang voor het verkeer voor het bedrijvengebied van Eeneind, maar tevens ook van het bedrijventerrein Spaarpot meer in het zuiden. Ook de Geldropse weg verbindt Eeneind met Nuenen, maar dan het westelijk deel. De Oude dijk die ter hoogte van het plangebied als fietspad is ingericht sluit aan op de fietspaden van de Geldropseweg.

Ten oosten van de kern liggen nog altijd de akkergronden op de hogere delen, met weidse doorzichten naar het beekdal. Door ruilverkaveling is de kleinschaligheid van weleer verdwenen, met name langs het beekdal.

  • Het gebied is in gebruik als populierenakker, waarbij de populieren waarde hebben voor de omgevingskwaliteit, echter zijn zij aan het einde van hun levensduur.
  • Er loopt een struinroute door het gebied voor ommetjes vanuit het dorp.
  • De karakteristieke weg Mulakkers: smalle weg, zonder wegbeplanting. Aanliggende erven zijn diep, met woningen in verschillende rooilijnen aan de weg, opstallen op tweede lijn, kleine weitjes en landschappelijke inpassingen van wisselende kwaliteit. Het noordelijk gelegen erf is juist flink landschappelijk ingepast en heeft een bosachtig karakter.
  • De karakteristieke Oude Dijk: smal, landelijk, bloeiende bermen, fraaie oude wegbeplanting. Lint bebouwing.